Tilpasset søk

Wednesday, March 25, 2009

Hjelp Jeg Selger Noe.


Når vi er i farta så har jeg også lyst å skyte inn noe om salg.
Salg handler om at kunde er fornøyd og selger får solgt produktet.
Det handler veldig ofte om å avdekke kundens behov.
Jeg kunne selvsagt ha lagt inn 1001 grunner til å velge Photoshop, smekket inn en affiliate løsning og tjent penger på dette.

Men det gjør jeg ikke, hvorfor?
Fordi denne bloggen selger egentlig ingenting. Det er en kunnskapsbase som har mål om å være ærlig, oppriktig og faglig.

Det jeg tjener penger på er annonser fra google.
Der har jeg snart tjent 50$, selvsagt skal jeg betale skatt for det.
Det er min plikt som sammfunnsborger og selv om jeg ikke er enig i alle postene som skulle vært bevillget mere penger, så betaler jeg gledelig likevell.


Salg handler egentlig å ha troen på produktet og kunne gi kunden det personen trenger.

Et Dårlig Salg?

F.eks jeg var på lefdal nylig og skulle kjøpe en flatskjerm.
Jeg hentet en lapp og prøvde å avklare mitt behov. Jeg trengte en skjerm hvor jeg kunne se film, koble til PC og ha et relativt greit bilde. Burde ikke være stor og vil gjerne ha galvanisk kobbel mellom TV og kabel siden jeg har litt noia for å brenne opp kåken min.
Pris? Ca 4000 Kr.
Så får jeg tilbud om å kjøpe en TV til 7000 kr, jeg ikke egentlig vil ha.
Men ser på en annen TV som ligger ved siden av som de skal ha 4000 kr for.
Jeg vil jo egentlig heller ha den siden den ligger mye nærmere det jeg vil ha, men selgeren pusher på meg forsikring og galvanisk kobbel i samme pris. Jeg blir usikker og går.

Hvorfor?
Min tillitt er ødelagt. Jeg har mistet troen på hva de selger og vet ikke helt hva jeg får.
Jeg blir skeptisk og føler ikke at selgeren hører på meg.
Hvorfor skal jeg legge igjen 7000 kr til noen jeg ikke stoler på?

Jeg går videre.
Jeg havner på Datakjeden og sier hva jeg er ute etter. Etter masse knoting og opplæring ang. kredittsjekk så får jeg skjermen. Jeg ventet 30 min på dette. Ikke helt greit, men la gå.
Jeg fikk det jeg var ute etter. Happy og i storform er min nye flatskjerm Tv oppe å går.
Flott bilde, fin lyd og enkel å håndtere til 4000 kr.

No comments:

Post a Comment